Punkteringsfria däck? Värt?

Punkteringsfria däck? Värt?

Punkteringsfria däck låter för bra för att vara sant? Tja, det beror lite på hur man ser det.

Det passar definitivt inte för alla och vi som ändå vill ha reservhjul och verktyg med oss tjänar kanske ännu mindre på det?

Punkteringsfria däck är dyrare än vanliga och de går sällan att reparera när man väl fått punktering. Däremot kan man fortsätta köra med en punktering under lång tid och är man osäker på däckbyte och/eller har ont om plats i bagaget och vill plocka ut reservdäcket så kan det vara värt det.

Vinterdäck - en fullständig guide

Vinterdäck - en fullständig guide

Vintern står för dörren och det är dags att byta till vinterdäck på din bil. I den här guiden ska vi gå igenom allt du behöver veta om vinterdäck, från vilka lagar som gäller till hur du väljer rätt däck för din bil. Vinterdäckslagen I Sverige är det lag på att ha vinterdäck på bilen mellan den 1 december och 31 mars om det råder vinterväglag. Vinterväglag definieras som att det finns snö, is, sla…
Snart dags för sommardäcken

Snart dags för sommardäcken

Nu är det mars och våren börjar komma till vårt kalla land. Snart är det dags att byta till sommardäcken igen. Om du använder ett däckhotell brukar de ha koll på ditt mönsterdjup, men om du lagrar dina hjul själv behöver du säkerställa att mönsterdjupet är tillräckligt på dina gamla däck. Cirka två veckor efter att du bytt hjul är det dags att efterdra muttrarna och kontrollera att de sitter orden…
Däckbyte

Däckbyte

Bli en bättre däckbytare med rätt verktyg och planering. Ta dig den tiden du behöver för att genomföra hela däckbytet på en gång. På så sätt har du bättre koll på lufttryck och verktyg samt minimerar risken att glömma någonting viktigt.
Gränsfallen

Gränsfallen

Det finns vissa områden på bilen som man kanske ska låta den certifierade verkstaden ta hand om. Aircondition är kanske en sån sak? Allt beror ju på erfarenhet så klart!
Hylsnyckelsats till garaget

Hylsnyckelsats till garaget

När man blir lite seriösare i sitt mekande är det dags att skaffa en hylsnyckelsats av lite bättre kvalitet och med ett stort sortiment av storlekar. Satsa på ett märka som funnits några år så att du förhoppningsvis kan komplettera dina nycklar med fler hylsor allt eftersom du får större behov eller när du tappar ner en hylsa i smörjgropen och inte har lust att ta upp den. Förutom att ha alla hyls…
Göra hemma eller lämna in?

Göra hemma eller lämna in?

Plats och verktygsutbud kan vara två avgörande saker när det kommer till att bestämma vad som är värt att göra hemma och inte. Vi rekommenderar att konsultera din lokala bilverkstad och få hjälp med att avgöra vad som går att sköta själv, hemma, och vad ni behöver lämna in bilen för.

Fem vanliga misstag att undvika vid bilmekning

Att meka med sin bil kan vara både spännande och ekonomiskt fördelaktigt. Men det finns också vissa vanliga misstag som man bör undvika för att inte orsaka mer skada än nytta. Här är fem vanliga misstag att undvika vid bilmekning: 1. Inte följa instruktionsboken Instruktionsboken är en viktig källa till information om hur man underhåller och reparerar sin bil på rätt sätt. Att inte följa instrukti…
Bästa domkraften

Bästa domkraften

Det finns fyra huvudsakliga kategorier för domkrafter: Mekaniska Elektromekaniska Hydrauliska Pneumatiska När man ska välja vilken man ska köpa gäller det att fundera på dess huvudsakliga användningsområde. Ska den åka med som reserver i bagageluckan? Ska den vara en del av en välutrustad verkstad? Vad har man tillgång till för energikälla när man behöver den som mest? Det finns för- och nackdel…
Kamremsbyte - varför?

Kamremsbyte - varför?

Kamremmen är en väsentlig del av motorrummet och bör i allra högsta grad hållas efter. Olika märken och modeller (av bilar) rekommenderar olika tider och perioder då kamremmen ska bytas. Man kan nå den maximala livslängden på sin kamrem på två sätt: Ålder i år (vanligtvis 10-15år) eller miltal (10-20 tusen mil). Allting varierar mellan märke och modell, så kolla i serviceboken för din bil. Den sjä…